مقالات, نگهداری از طلا و زیورآلات

راهنمای تمیز کردن طلا در خانه

تمیز کردن طلا

چند روش آسان و پر کاربرد برای تمیز کردن طلا و جواهر در خانه!

امروز در این مقاله قصد داریم چند روش ساده و پر کاربرد که می‌توان برای تمیز کردن طلا به کار برد، به شما معرفی کنیم.

برای کسانی که همیشه از طلابرای درخشیدن استفاده می‌کنند؛ هیچ چیز به اندازه تمیز نگه داشتن و همچنین براق ماندن طلایشان اهمیت ندارد. پس اگر شما هم جزء آن دسته افراد هستید یا کسی را می‌شناسید که به درخشش طلایش بسیار اهمیت می‌دهد، همراه سنجاق باشید تا نکات طلایی تمیز نگه داشتن طلا در منزل را بیان کنیم.

  • چرا از طلا مراقبت کنیم؟
  • روش‌های ساده و آسان برای تمیز کردن طلا در خانه
  • روش آب و صابون
  • روش استفاده از سرکه سفید
  • روش استفاده از جوش شیرین
  • روش‌های پیشگیری و جلوگیری از کثیف شدن طلا

برای چی باید طلا مصرفی را مدام تمیز کنیم؟

قبل از این که روش‌ها را بیان کنیم، به این موضوع بپردازیم که چرا باید طلا را تمیز کرد؟ درست است که می‌گویند طلا تغییر رنگ نمی‌دهد، طلا همیشه شکل و قالب خودش را حفظ می‌کند و هزاران جمله دیگر در مورد ویژگی‌های این فلز ارزشمند و پر طرفدار…؛ اما این نکته هم هست که طلا هم مثل باقی چیزها و وسایل در معرض بسیاری از آلودگی‌ها مثل خاک، رد دستی که تمیز نیست و… قرار می‌گیرد. پس طلا هم نیاز به محافظت دارد. همچنین درخشش طلا پس از یک مدتی که تمیز نشود و در معرض خاک و… قرار گرفته باشد؛ کم می‌شود. پس مراقبت از طلا، برای هر کسی که از طلا به عنوان زیورآلات استفاده می‌کند، مهم و حیاتی است!

در کل مراقبت از طلا…

  1. طول عمر جواهرات شما را افزایش می‌دهد.
  2. درخشش و زیبایی اولیه طلا را حفظ می‌کند.
  3. گرد و غبار، چربی طبیعی پوست و چربی کرم‌ها را از بین می‌برد.
خرید انگشتر طلا

الآن که متوجه شدیم مراقبت از طلا یک امر بسیار مهم است، به سراغ روش‌های آسان با ابزارهای ساده تمیز کردن طلا در خانه، می‌رویم.

روش‌های ساده و پر کاربرد برای تمیز کردن طلا در خانه!

  1. روش آب و صابون:

    برای پاک کردن هر نوع آلودگی مثل چربی دست، خاک و.. می‌توانید از روش آب و صابون استفاده کنید. در ابتدا باید یک ظرف را از آب پر کنید، سپس مقداری از صابون مایع یا مایع ظرفشویی بدون فسفات را (توجه داشته باشید که فسفات سطح طلا را می‌خورد و در کل طلا را از بین می‌برد) را درون ظرف بریزید. طلا را وارد محلول آب و صابون کنید و کمی با دست روی سطح طلا بکشید. اگر همچنان طلا درخشش خود را به دست نیاورد، می‌توانید از یک مسواک با پُرزهای نرم استفاده کنید و مسواک را وارد محلول آب و صابون کنید و روی طلا بکشید. سپس طلا را کامل آبکشی کنید تا کامل از صابون پاک شود و آن را کنار گذارید تا کامل خشک شود. توجه کنید تا زمانی که طلا به طور کامل خشک نشده است؛ از آن استفاده نکنید…!

  2. روش استفاده از سرکه سفید:

    دومین روش که بسیار پرکاربرد است، استفاده از سرکه سفید است. ظرفی را از سرکه سفید پر کنید و طلا مورد نظر را به مدت ۱۰ الی ۱۵ دقیقه در ظرف سرکه قرار دهید، حین این چند دقیقه، یک مرتبه طلا را زیر و رو کنید تا مطمئن شوید به تمام قسمت‌های طلا سرکه آغشته شده است. بعد از گذشت ۱۵ دقیقه طلا را از ظرف سرکه خارج کنید، آن را با یک دستمال تمیز یا برس خیلی نرم خشک کنید و سرکه را از روی طلا کاملاً پاک کنید.

  3. روش استفاده از جوش شیرین:

    برای استفاده از این روش، شما به جوش شیرین، یک ظرف یا کاسه، مقداری نمک و مقداری فویل آلومینیوم نیاز دارید. فویل آلومینیوم را درون ظرف قرار دهید، به طوری که قالب ظرف شود، سپس مقداری نمک اضافه کنید، سپس مقداری جوش شیرین به ظرف حاوی نمک و فویل آلومینیوم اضافه کنید و ظرف را به مدت ۲ دقیقه درون ماکرویو قرار دهید یا روی گاز، حرارت دهید. سپس آب گرم را به مخلوط جوش شیرین و نمک اضافه کنید. پس از مخلوط شدن مواد با یکدیگر، طلای مورد نظر خود را به مدت ده دقیقه در آن خیس کنید. دقت کنید که زمان بیشتری نگذرد. سپس با یک پنبه یا پارچه‌ی نرم بدنه‌ی طلاها و گوشه‌های آن را تمیز کنید. پس ‌از این که هیچ لکه‌ای بر روی آن باقی نماند، با آب گرم طلاها را شسته و با یک پارچه‌ی نرم خشک ‌کنید.

شستشوی طلا

تا اینجا ۳ روش پر کاربرد و آسان را برای تمیز شده طلا به شما معرفی کردیم؛ حال یک سری نکات را به شما می‌گوییم تا از کثیف شدن طلا پیشگیری شود.

روش‌های پیشگیری و جلوگیری از کثیف شدن و خراب شدن طلا

  1. طلاها را در محفظه‌ای امن قرار دهید. از جعبه‌هایی که برای نگهداری جواهرات هستند برای محافظت از طلاها استفاده کنید.
  2. بدون طلا، شنا کنید. اگر خیلی استخر می‌روید طلای خود را با خود نبرید!
  3. در هنگام دوش گرفتن، طلای خود را در جعبه خودش قرار دهید. بدون طلا حمام کنید!

کلام آخر…

تمیز نگهداشتن طلا، هم عمر آن را بالا می‌برد و هم به درخشش همیشگی‌اش کمک می‌کند.

امیدواریم که نکات مطرح شده در این مقاله برای شما مفید بوده باشد و توانسته باشیم شما را در روش‌های مختلف تمیز کردن طلا، راهنمایی کرده باشیم.

این مقاله توسط گالری طلای سنجاق، تهیه شده است. این گالری با ترکیب هنر دست و هنر ذهن شاهکاری فوق العاده خلق می‌کند. سنجاق، گالری طلای دست ساز است که با بیش از ۲۰ فروشگاه فعال در سراسر کشور و سایت خرید آنلاین، آماده خدمت رسانی به شمایی است که برای درخشش خود، سادگی را انتخاب می‌کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *