آموزشی و دانستنی ها, مقالات

مخراج کاری چیست؟

مخراج کاری

مخراج کاری چیست؟ و در دنیای طلا و جواهر چه کاربردی دارد؟

مخراج کاری یکی از ظریف‌ترین و حساس‌ترین قسمت‌های ساخت طلا و جواهر است که ماحصل آن یکی از درخشان‌ترین و محبوب‌ترین جواهرات را می‌سازد.

امروز در این مقاله و در این محتوا، قرار است به طور مفصل به داستان زیبا و جذاب مخراج کاری بپردازیم و نحوه و کاربرد آن را در دنیای طلا و جواهر بیان کنیم؛ خوشحال می‌شویم اگر همراه سنجاق باشید و تا پایان این مقاله ما را تنها نگذارید…!

راهنمای مطالعه

  • مخراج کاری چیست و به چه کاری در دنیای طلا و جواهر مخراج کاری می‌گویند؟
  • چه زمانی مخراج کاری انجام می‌شود؟
  • مخراج کاری چگونه انجام می‌شود و یا چطور سنگ روی فلز قرار می‌گیرد؟
  • روش‌های سوار کردن سنگ و یا جواهر، بر روی فلز!
  • انواع پایه‌های در عملیات ظریف و تخصصی مخراج کاری!
  • بعد از اتمام فرایند مخراج کاری، ماحصل آن چیست؟

مخراج کاری چیست و به چه کاری در دنیای طلا و جواهر مخراج کاری می‌گویند؟

در دنیای طلا و جواهر، نصب جواهر و یا سنگ‌های قیمتی بر روی فلزات گرانبها مثل نقره و یا طلا بسیار محبوب و پرطرفدار است؛ به طوری که می‌توان گفت ترکیب سنگ‌های قیمتی با طلا و یا نقره، از پرطرفدارترین و محبوب‌ترین زیورآلات و یا اکسسوری هستند؛ به طور کلی به فرایند نصب و گذاشتن سنگ‌های قیمتی بر روی طلا و یا نقره و یا هر فلز دیگری، مخراج کاری گفته می‌شود. پس مخراج کاری، از ارزشمندترین کارها و فعالیت‌ها در فرایند طراحی و ساخت یک زیورآلات به شمار می‌آید. فرایند نصب سنگ‌های قیمتی بر روی فلزات گرانبها، فرایندی ظریف و بسیار مهم است که دقت بسیار بالایی می‌خواهد؛ چرا که باید به گونه‌ای این اتصال رخ دهد که به هیچ گونه سنگ و یا جواهر از پایه و فلز جدا نشود! به عبارتی دیگر، می‌توان مخراج کاری را عملیات سوار کردن سنگ‌های قیمتی و نیمه قیمتی، بر روی طلا و دیگر فلزات نامید…!

چه زمانی مخراج کاری انجام می‌شود؟

مخراج کاری یا مرصع کاری که در زبان انگلیسی Stone Setting یا Stone Loading نامیده می‌شود، اصولاً در آخرین مرحله ساخت طلا و جواهر و یا به طور کلی، زیورآلات انجام می‌شود. یعنی پس از آن که قالب فلز آماده شد و طراحی و ساخت آن به اتمام رسید، و همچنین جواهر به خوبی و زیبایی تراش خورد و مناسب قالب فلز شد، استادکاران و طلاسازان، سنگ و یا جواهر را با دقت تمام روی فلز قرار می‌دهند و یا به اصطلاح سوار می‌کنند…!

رینگ طلا فلاور

مخراج کاری چگونه انجام می‌شود و یا چطور سنگ روی فلز قرار می‌گیرد؟

باید بگوییم که سنگ و یا جواهر با چسب روی فلز قرار نمی‌گیرد، بلکه پایه فلز قالب قرار گرفتن سنگ است. یعنی در قسمت ساخت فلز، استادکاران یک قالب مناسب سایز و شکل جواهر روی فلز می‌سازند تا سنگ به خوبی در قالب قرار گیرد و از آن به هیچ وجه جدا نشود. اما ممکن است، بعضی اوقات، با چسب هم این فرایند انجام شود که ماندگاری بالایی ندارد و ممکن است در هر زمان، جواهر از فلز و طلا، جدا شود…!

  1. روش‌های سوار کردن سنگ و یا جواهر، بر روی فلز!

روش‌های مختلف و بسیاری برای سوار کردن سنگ بر روی فلز وجود دارد. به عنوان مثال برای قرار دادن سنگ‌های ریز و ظریف بر روی فلز گرانبها روش‌های مرسوم بسیاری وجود دارد مثل: قلم خور، چنگی، ریلی و کاسه‌ای. و یا برای سوار کردن سنگ‌های درشت روی فلز، روش‌های صورت دیواره‌ای، چنگی و نبشی وجود دارد تا به خوبی و با زیبایی تمام، سنگ روی فلز قرار گیرد و زیور درخشانی را بسازد…!

انواع پایه‌های در عملیات ظریف و تخصصی مخراج کاری!

تمام زیبایی و ظرافت و درخشش زیورآلات، به نحوه سوار کردن سنگ بر روی طلا و یا فلزات دیگر بستگی دارد. که این نحوه سوار کردن، به انواع روش‌ها و پایه‌های مخراج کاری بستگی دارد…! با توجه به اینکه پایه‌های کار، یکسان نیست؛ از روش‌های مختلفی برای اتصال این دو قطعه استفاده می‌شود.

برخی از رایج ترین پایه‌های نگهدارنده عبارتند از:

  • پایه چنگه‌ای (prong)
  • پایه کانالی (Channel)
  • پایه سنگفرشی (Pave)
  • پایه دیواره‌ای یا حفره ای (Bezel )
  • پایه بالرین (Ballerina)
  • پایه خوشه‌ای (cluster)
  • پایه مهره‌ای (Bead)
  • پایه تراز (Flush )
مخراج کاری

بعد از اتمام فرایند مخراج کاری، ماحصل آن چیست؟

وقتی که جواهر روی فلز قرار گرفت، چیزی شبیه این محصولات درخشان گالری طلای سنجاق خلق می‌شوند که با ظرافت و دقت تمام، سنگ روی طلای دست ساز ۱۸ عیار قرار گرفته است و تا همیشه درخشش و زیبایی خود را حفظ خواهد کرد…!

مدل های قدیم و خاص سنجاق
انگشتر و بنگل طلا
جواهر

کلام آخر…

امروز در این مقاله به معرفی یکی از مهم‌ترین فرایند ساخت طلا و جواهر پرداختیم که از ظرافت و تخصص بالایی برخوردار است. امیدواریم که توانسته باشیم به سوالات شما در این زمینه به خوبی پاسخ دهیم.

عکس‌ها و محصولات موجود در این مقاله، همچنین طراحی و نوشتار این محتوا، متعلق به گالری طلای سنجاق است. این گالری یک گالری طراحی و ساخت طلای دست ساز است که بیش از ۲۰ شعبه در سراسر کشور دارد و با دل و جان آماده خدمت رسانی به تمام کسانی است که سادگی در عین زیبایی را انتخاب می‌کنند…!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *