مقالات, نگهداری از طلا و زیورآلات

نکات مهم برای مراقبت از طلا

نکات مهم برای مراقبت از طلا

برای عاشقان طلا هیچ چیزی به اندازه تمیزی و براقی جواهراتشان جذابیت ندارد. فرقی نمی‌کند یک حلقه نامزدی ظریف و ساده داشته باشیم یا یک گردنبند پر از نگین؛ همه ما دوست داریم که به بهترین نحو از جواهرات طلای خود مراقبت کنیم. چرا که این جواهرات گران‌بها جایگاه ویژه‌ای در قلب ما دارند.

خوشبختانه برای حفاظت از جواهرات طلای خود به مهارت‌های تخصصی جواهرسازان نیازی ندارید؛ لازم نیست استادکار باشید. به بیان دیگر، حتی در منزل هم می‌توانید از طلای خود مراقبت کنید. همراه سنجاق باشید تا با دانستی‌های لازم و نکات مهم برای مراقبت از طلا آشنا شوید.

آنچه در این مقاله خواهید خواند

  • چرا مراقیت از جواهرات طلا اهمیت ویژه ای دارد؟
  • طلایی که هر روز استفاده میکنید را هر هفته تمیز کنید!
  • روش های ساده برای تمیز و براق کردن طلا
  • با طلای خود مهربون باشید

چرا مراقبت از جواهرات طلا اهمیت ویژه‌ای دارد؟

طلا همیشه بین خانم‌ها و آقایان محبوب بوده است و هیچ گاه از مد نمی‌افتد. گاهی مدل‌های ساده طرفدار پیدا می‌کنند و گاهی ترکیب طلا و سنگ‌های قیمتی و لوکس. پس طبیعی است که گاهی بعضی از جواهرات طلای خود را کنار بگذاریم، و بعضی دیگر را به مدت طولانی استفاده کنیم. در هر صورت، باید حواسمان به گذر زمان و غبار ایام باشد!

بد نیست بدانید که مراقبت از زیورآلات طلا می‌تواند:

  • طول عمر جواهرات شما را افزایش دهد.

  • درخشندگی و زیبایی اولیه طلا را حفظ کند.

  • گرد و غبار، چربی طبیعی پوست و چربی کرم‌ها را از بین ببرد.

موارد مهم در نگهداری از طلا

طلایی که هر روز استفاده می‌کنی را هر هفته تمیز کن!

زیورآلاتی که به طور روزانه استفاده می‌کنیم به مراقبت و تمیزکاری منظم نیاز دارند. این مورد یکی از نکات مهم برای مراقبت از طلا میباشد، طبیعی است که چنین جواهراتی بیشتر در معرض گرد و خاک، دوده، کثیفی، (خصوصا حلقه و انگشتر) و همچنین چربی پوست و چربی کرم و لوازم آرایش باشند؛ که البته مورد آخر معمولا برای گوشواره و گردنبند اتفاق می‌افتد. این ذرات میکروسکوپی بسیار ریز هستند و به راحتی با چشم دیده نمی‌شوند. اما پس از چند ماه ممکن است به خودتان بیایید و ببینید که طلای عزیزتان زیر لایه‌ زشتی از چربی و کثیفی پنهان شده است.
در نتیجه، برای جلوگیری از چنین اتفاق ناخوشایندی، بهتر است هر هفته طلایی که هر روز به دست دارید یا آویزان می‌کنید را تمیز کنید.

روش‌هایی ساده برای تمیز و برق کردن طلا

  • آب و صابون:

ابتدا جواهرات خود را به مدت چند ساعت در محلول آب گرم و مایع صابون (یا مایع ظرفشویی) بگذارید. از مایع‌های قوی که عطر زیاد و افزودنی‌های زیادی دارند استفاده نکنید. بعد از گذشت چند ساعت، آنها را با آب بشویید.
کمی صبر داشته باشید! پیش از خشک شدن کامل جواهرات طلا از آنها استفاده نکنید.

  • سرکه سفید:

اگر به دنبال جایگزینی برای محلول آب و صابون می‌گردید، سرکه سفید در خدمت شماست!
جواهرات طلای خود را به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه در محلول سرکه سفید بگذارید. یکی دو بار آن‌ها را وارونه کنید. بعد از گذشت زمان لازم طلا را خارج کرده و با یک برس خیلی نرم یا پارچه نازک خشک کنید.

با طلای خود مهربان باشید:

مواد زبر و سخت ممنوع!

یکی از نکات مهم برای مراقبت از طلا، برای خشک کردن طلای شسته شده به سراغ پارچه‌های نرم بروید. استفاده از کاغذ یا الیاف زبر ممکن است به سطح زیورآلات شما آسیب برساند.

به طور کلی، طلا فلز نرمی است که بسته به نوع جواهر می‌تواند نسبت به آسیب‌های فیزیکی مثل تا شدن، خش خوردگی، یا ساییدگی مستعد باشد. پس یادتان باشد که برای تمیز کردن آن، وسایل سفت و سخت، کاغذ و مقوا، یا پارچه‌های ضخیم را به کار نبرید.

همچنین، جواهراتی مانند حلقه، انگشتر، النگو و دستبند که در دست انداخته می‌شوند بیشتر در معرض آسیب‌های فیزیکی قرار می‌گیرند. پس بهتر است که هنگام ورزش کردن، نظافت منزل، و یا فعالیت‌های فیزیکی از این قبیل، جواهرات طلا را از دست یا انگشتان خود خارج کرده و در جای امنی نگه‌داری کنید.

نگهداری از طلا

نگه‌داری در محفظه‌های جداگانه

شاید بگویید پس نگه داشتن همه جواهرات در کنار یکدیگر نیز می‌تواند باعث ایجاد سایش و خش شود. حق با شماست! بهتر است از جعبه جواهراتی استفاده کنید که محفظه‌های جداگانه‌ای برای هرکدام از زیورآلاتتان داشته باشد. گردنبند و گوشواره‌های بزرگ را نیز بهتر است آویزان کنید. اگر جعبه مخصوص ندارید هر قطعه را در پارچه‌ای نرم بپیچید و سپس همه آنها را کنار هم بگذارید.

مواد شیمیایی هم ممنوع!

اگر چه وقتی پای نظافت در میان باشد مواد شیمایی پاک‌کننده دوست همیشگی ما هستند، اما فراموش نکنید که برای طلا دشمنی بدتر از ضدعفونی‌کننده‌های قوی و مواد شیمیایی وجود ندارد. اصلا به خاطر پوست دست‌هایتان هم که شده به هر قیمتی که هست از تماس با این مواد خودداری کنید. پاک‌کننده‌های منزل اسیدهای ساینده‌ای دارند که به طلا آسیب می‌زند. چاره کار بیرون آوردن طلا از دست یا پوشیدن دستکش لاستیکی است.

بدون طلا شنا کنید

اگر خیلی اهل رفتن به استخر و جکوزی هستید بهتر است بدون طلا وارد آب شوید. شاید بپرسید چه ارتباطی بین زیورآلات طلا و استخر رفتن وجود دارد؟ در حقیقت، این توصیه به خاطر وجود کلر زیاد در آب استخر و جکوزی است. کلر (کلرین) هم از آن دسته از موارد شیمیایی است که به مرور زمان باعث سایش و در طولانی مدت منجر به شکسته شدن طلای شما می‌شوند.

توصیه‌های نهایی برای مراقبت از طلا

  • حداقل هر سه ماه یک بار زیورآلات طلای خود را تمیز کنید.
  • ابتدا آرایش کنید سپس به سراغ انتخاب جواهرات بروید. با این کار تماس مواد آرایشی با طلای شما به حداقل می‌رسد. در نتیجه، چربی و مواد اضافی روی طلا جمع نمی‌شود.
  • از برس‌های خیلی نرم مثل مسواک کودک، گوش پاک‌کن، و غیره برای پاک کردن شیارها و درزهای دستبند، گردنبند، و گوشواره طلا استفاده کنید.

هر چه عیار طلا پایین‌تر باشد، امکان آنکه از مواد شیمیایی آسیب‌ ببینید بیشتر است. تا حد ممکن از طلای خود در برابر مواد الکلی، کلردار، سولفوردار و . . دور نگاه دارید.
هیچ‌گاه بدون اطلاع کافی از تمیزکننده‌ یا براق‌کننده فلزات بر روی طلا استفاده نکنید. بی‌خیال سابیدن جوش شیرین روی طلا بشوید. اگر طلایتان با روش‌های خانگی تمیز نشد به سراغ یک جواهرفروش کاردان بروید.

یک نظر در “نکات مهم برای مراقبت از طلا

  1. آیلار گفت:

    سلام اولین بار هست با باشگاه شما آشنا شدم ومطالب جالب ونکته های خیلی خوبی گذاشتین و ممنونم از آقای استخری که من از پیچ ایشون با باشگاه سنجاق آشنا شدم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *