آموزشی و دانستنی ها, مقالات

تاریخچه طلا و جواهرات در ایران

تاریخچه طلا و جواهرات در ایران

ایران از لحاظ جغرافیایی در منطقه خوبی قرار گرفته است،درست بر روی مسیر معدنی جهان میباشد،که باعث شده از ذخائر عظیم فلزات و کانی های با ارزشی برخوردار باشد،این موضوع باعث پیشگام بودن ایران در صنعت فلزکاری میباشد. با ما در این مقاله همراه باشید تا به تاریخچه طلا و جواهرات در ایران به پردازیم.

با نگاهی به موزه های داخلی و خارجی و مجموعه های خصوصی کلکسیونر های معروف دنیا به این حقیقت میرسید که طلاسازان ایرانی در دورههای مختلف تاریخی چه پیش از اسلام و چه بعد از آن در ساختن اشیاء تزئینی و زیور آلات گرانبها، از مهارت بسیار بالایی برخورار میباشند، از این اشیاء شناخته شده و ارزشمند میشه به مجسمه مشهور بز بال دار، جام طلای افسانه زندگی، جام طلای مارلیک اشاره کرد کههر بینندهای را خیره میکند.

آنچه در این مقاله خواهید خواند

  • تاریخچه طلا و جواهرات دوران هخامنشی
  • تاریخچه طلا و جواهرات در دوران ساسانیان

تاریخچه طلا و جواهرات در دوران هخامنشی

شکوفایی و توسعه اقتصادی، سیاسی در دوران هخامنشی به خلق آثار بسیار با ارزشی در تمامی زمینهها بهخصوص در فلزکاری انجامید که نمونه های شاخص آناز تخت جمشید، پاسارگاد، شوش و همدان، به دست آمده است. در همین دوره بوده است که برای اولین بار در جهان سکه طلا توسط داریوش کبیر در ایران ضرب شده است، که به داریک معروف میباشد، تا آن دوره اکثر سکه هایی که وجود داشته اند از مس، مفرغ و نقره بوده و داریوش اولین پادشاهی بود که از طلا سکه تهیه کرده است.

تاریخچه طلا و جواهرات در دوران ساسانیان

تاریخچه طلا و جواهرات در ایران، براساس نوشتههای به دست آمده در دوره ساسانیان مصرف طلا در ایران بسیار زیاد بوده است،که اشراف زادهها و ثروت مندان جامعه عموما از وسایل و اشیاء زینتی گرانبهائی که از طلا وجواهرات ساخته شده بود استفاده می کردند.هر چه قدر از صنعت زرگری در این دوره تاریخی گفته شود کم است.

طبق تحقیقات صورت گرفته شده هنر جواهرسازی در ایران درست مثل تمدن و فرهنگ آن بسیار کهنه و قدیمی میباشد، براساس اشیای فلزی یافته شده ازکاوش های بمپور، تل ابلیس و دیگر مکان های تاریخی در جنوب فلات ایران، ثابت شده است که مردم ا ین سرزمین ها در نتیجه نزدیکی به کانسارهای فلزی به ویژه کانسار مس از هفت هزار سال پیش با ساخت فلزات به ویژه اشیای مسی و شیوه استفاده از آنها آشنا بوده اند.
همچنیندرکاوش های حاشیه دشت لوت شماری گردنبند و النگوی مسی وگوشواره و آویز بینی ساخته شده از آلیاژ سرب و نقره کشف شده است.

تاریخچه طلا و جواهرات در ایران از تاریخ کهنهاب برخوردار میباشد به طوری که مردم بومی ایران، مس را بی آنکه ذوب کنند چکش کاری می کردند و برای ساختن ابزارهایی همچون درفش و سنجاق به کار می گرفتند و از حدود ۲۰۰۰  سال قبل از میلاد از مس ذوب شده در ساختن اشیا استفاده میکردند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *