مقالات, نگهداری از طلا و زیورآلات

عمر طلا چقدر است

عمر طلا

آیا طلا و زیورآلات طلا را می‌شود مادام العمر نگه داشت؟! دلیل سیاهی بعضی از زیورآلات چیست؟!

برای هر کسی که طلا یا خرید طلا را دوست دارد، دانستن این که طلا چقدر عمر دارند و می‌شود چند سال از آن استفاده کرد؛ بسیار مهم است. شاید دیده باشید که بعضی از زیورآلات به مرور زمان رنگشان عوض می‌شود و دیگر قابل استفاده نیستند؛ آیا آن‌ها طلا هستند و در نتیجه عمر طلا بسیار محدود است؟! به طور کلی، می‌توان گفت طلا چقدر عمر می‌کند؟! و آیا اگر عمر آن کوتاه است، دیگر آن را خریداری نکنیم و از زیورآلات طلا استفاده نکنیم؟!

این سوالات و تمام سوالات مشابه با این پرسش‌ها، موضوع مقاله امروز هستند. قرار است در کنار شما، به تمام این سوالات که می‌دانیم ذهن شما را به خود مشغول کرده است، پاسخ دهیم و شما را از سردرگمی در مورد طول عمر طلای محبوبتان، نجات دهیم.

پس همراه سنجاق باشید…!

آنچه در این مقاله خواهید خواند

  • طلا چیست؟!
  • طول عمر طلا چقدر است؟!
  • زیورآلاتی که رنگشان بعد از مدتی عوض می‌شود؛ طلا هستند؟!
  • چگونه از طلا مراقبت کنیم تا عمری طولانی داشته باشد؟

طلا چیست؟!

قبل از این که به «عمر طلا» و سوالات مرتبط با آن بپردازیم؛ بهتر است یک تعریف مختصر از آنچه که به طلا معروف است و شهرتی جهانی دارد، داشته باشیم و سپس به سراغ موضوع اصلی این مقاله برویم.

به طور کلی، طلا یک فلز گرانبها و ارزشمند است. نــام طــلا (Gold) از واژه لاتـیـن «aurum» به معنی طلوع گرفته شده است. طلا فلزی است گرانبها که در صنایع گوناگون، از جمله علوم پزشکی و داروسازی، جواهر سازی و… کاربردهای متعددی دارد. این فلز به خاطر زیبایی، کمیابی و پایداری در تمام طول تاریخ مورد توجه بشر بوده و ابتدا بیشتر جنبه تزئینی و زینتی داشته است.

طلا به علت آنکه فلزی بسیار نرم و چکش‌خـور است، بـاید بـا فــلزات دیگـری آمیـختـــه گـردد تــا استحکام لازم را پیدا کند. هرچه عیار طلا بیشتر باشد، زردی و قیمت طلا بیشتر، اما دوام و پایداری آن کمتر و نرم‌تر است. عیار طلا نشان می‌دهد که چه مقدار از آلیاژ آن از طلاست. طلای ۲۴عیار، طلای خالص است. عیارهای رسمی ایران در حال حاضر شامل ۷۵۰ در هزار (۱۸ عیار)،۸۳۳ در هزار (۲۰عیار) و ۹۱۶ در هزار (۲۲عیار) می‌باشد.

عمر طلا چقدر است؟

حال که به طور کلی و مختصر با فلز ارزشمند طلا، آشنا شدیم؛ بهترین به سراغ موضوع اصلی مقاله برویم و به سوالاتی که ذهن شما را مشغول کرده است؛ پاسخ دهیم…!

طول عمر طلا چقدر است؟!

یکی از خواص و ویژگی‌های منحصر به فرد فلز طلا، ماندگاری آن است. یعنی این فلز، در مجاورت با هوا و دیگر واکنش‌ها، خراب نمی‌شود؛ اکسیده نمی‌شود؛ تغییر رنگ نمی‌دهد و در نتیجه می‌توان گفت: «طلا یک فلز و یا زیورآلات مادام العمر است!»

قطعاً شنیده‌اید که می‌گویند: این طلا از مادر بزرگم به من رسیده است…! بگذارید با یک مثال ملموس، بحث را ادامه دهیم. مثلاً یکی از دوستان و آشنایان شما گردنبند طلا یا هر شیء طلا دیگری را به شما نشان می‌دهد و می‌گوید این گردنبند از مادربزرگم به من رسیده است و شما آن را با دقت نگاه می‌کنید و متوجه می‌شوید نه تنها از درخشش آن کم نشده است؛ بلکه همچنان بعد از این همه سال، گردنبند سالم و زیبا مانده است…!

پس می‌توان نتیجه گرفت طلا عمری طولانی دارد و به عبارتی تاریخ انقضا ندارد؛ چیزی نیست که بعد از یک مدت مشخص خراب شود و دیگر نتوان از آن استفاده کرد…!

زیورآلاتی که رنگشان بعد از مدتی عوض می‌شود؛ طلا هستند؟!

در پاسخ به این سوال باید به طور قطع و صد در صدی بگوییم: خیر! زیورآلاتی که پس از مدتی اکسیده می‌شوند و رنگشان عوض می‌شود؛ طلا نیستند…! چرا که طلا عمری مادام العمر دارد و هرگز خراب نمی‌شود و تغییر رنگ نمی‌دهد! پس اگر زیورآلاتی در خانه دارید که رنگش عوض شده است و تا به الآن احساس می‌کردید؛ طلا بوده است؛ باید به شما بگویم آن زیورآلات، طلا نیست و بدل بوده است. «طلا هیچ وقت خراب نمی‌شود و تغییر رنگ نمی‌دهد…!»

انواع طلا و زیورالات

چگونه از طلا مراقبت کنیم تا عمری طولانی داشته باشد؟

درست است که می‌گوییم «طلا عمری طولانی دارد» ولی باید مراقب آن هم بود و یک سری نکات را برای محافظت از طلا در برابر آسیب دیدن، رعایت کرد.

اولین نکته این است که باید در هنگام کثیف شدن طلا، آن را مدام تمیز کرد. ما در مقاله‌ای مجزا در مورد نحوه تمیز کردن طلا، بحث کردید. می‌توانید از طریق این لینک، وارد مقاله شوید. کلیک کنید.

دومین نکته، نگه داشتن طلا در محیطی مناسب است؛ سعی کنید طلا را بعد از استفاده و در هنگام جمع کردن، در باکس مخصوص خودش که طلافروشی هنگام خرید داده است، نگه دارید.

سومین نکته این است که بهتر است در هنگام حمام، استخر رفتن و به طور کلی در مجاورت طولانی مدت در آب، از طلا استفاده نکنید و به اصطلاح طلا را از دور گردن، از گوش و از دست خارج کنید.

نحوه مراقبت از طلا

کلام آخر…

امروز و در این مقاله در مورد «طول عمر طلا» صحبت کردیم و امیدواریم که منبعی ارزشمندی را برای شما تولید کرده باشیم.

این مقاله توسط تیم گالری طلای سنجاق طراحی و نوشته شده است؛ این گالری با طراحی و تولید طلای دست ساز به دنبا درخشش همیشگی تمام همراهانش است…!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *